Borelioza w pigułce

Objawy i leczenie BORELIOZY

Borelioza to choroba, wywoływana przez bakterie Borrelia, które są przenoszone przez kleszcze oraz ich larwy. Jest to choroba dość podstępna dlatego, że potrafi być zarówno bogata jak i skąpa w objawach oraz bywa trudna do zdiagnozowania testami, które są obecnie dostępne na rynku.

Cechą charakterystyczną tej choroby jest jej przebieg. Występuje ona w przebiegu fazowym i nawrotowym. Może mieć postawę agresywną i wyniszczającą albo bardzo łagodną. W Polsce z roku na rok ilość zachorowań na boreliozę rośnie, znajomość jej objawów pozwala na szybkie i skuteczne rozpoczęcie leczenia.

Wczesna postać borrelii to rumień wędrujący. Pojawia się on kilka tygodni po ukąszeniu przez kleszcza (najczęściej w ciągu 3-4 tygodni) i utrzymuje się do 3 miesięcy. Rumień wędrujący to zmiana skórna, która jest ostro ograniczona z przejaśnieniem na środku. Występują także rumienie bez przejaśnienia, które bardzo szybko się powiększają. Borrelial lymfocytoma to kolejna postać choroby jednak pojawia się dość rzadko, występuje przeważnie u dzieci i może ustąpić samoistnie. Ujawnia się jako sinoczerwony guzek w miejscu ukąszenia przez kleszcza. Kolejną postacią boreliozy jest zanikowe zapalenie skóry kończyn. Objawia się jako czerwono-sine zmiany obrzękowe pojawiające się nawet kilka lat po ukąszeniu. Zmianom towarzyszy przewlekły ból neuropatyczny.

Do objawów boreliozy zaliczają się:

• niewytłumaczalne bóle stawów dużych szczególnie biodrowego i barkowego

• bóle spodniej części stóp głównie rano

• bezprzyczynowe bóle i osłabienie mięśni

• bóle kręgosłupa szczególnie szyjnego i lędźwiowo-kręgowego bez zmian w rezonansie magnetycznym

• drżenia mięśni twarzy i innych drobnych mięśni

• zaburzenia koncentracji uwagi, pamięci, właściwego doboru słów

• zaburzenia nastroju, zespół lęku, zespół przewlekłego zmęczenia

• pogorszenie wzroku (zamazany obraz) i nadwrażliwości na światło bez odzwierciedlenia w badaniu okulistycznym

• pogorszenie słuchu, ból uszu, szum, pisk, zaburzenia równowagi i zawroty głowy bez odzwierciedlenia w badaniu laryngologicznym

• ból zębów u pacjenta bez problemów stomatologicznych

• objawy neuralgii n. V, oraz uszkodzenie obwodowe n. VII

• pogorszenie tolerancji alkoholu oraz nasilone objawy odstawienia,

• zapalenie prostaty bez uchwytnej przyczyny urologicznej

• zaburzenia miesiączkowania

• pieczenie , ból skóry

• długotrwałe, uporczywe, napięciowe bóle głowy.

Borelioza występuje w wielu objawach co stanowi trudność w jej zdiagnozowaniu. Nieprawidłowo leczona lub nieleczona borelioza wpływa na życie i funkcjonowanie pacjenta. Bardzo często zdarza się, że podczas diagnozy boreliozy u chorego, pacjenci są postrzegani przez lekarza jako symulanci bądź hipochondrycy. Postawiona diagnoza to często nerwica lub depresja, w wyniku czego pacjent zostaje skierowany na dalsze leczenie do psychiatry co kończy się leczeniem antydepresyjnym. Trafnym stwierdzeniem jest, że diagnostyka boreliozy jest trudna przez wzgląd na rodzaj bakterii i jej zdolności do zmiany formy. Należy pamiętać, że bakteria ta, może pozostać niezauważona przez nasz organizm.

Diagnoza boreliozy następuje przez:

• Test ELISA – najbardziej popularny ale też najmniej wiarygodny sposób, ponieważ badanie często daje wynik fałszywie ujemny.
  • Badanie materiału genetycznego bakterii PCR.
  • Test LTT – to test wysokiej czułości robiony z badania krwi. Badanie niestety nie jest wykonywane w Polsce, są jednak laboratoria które przesyłają krew pacjenta do Berlina.

Epidemia boreliozy z którą trzeba walczyć i leczyć. Tradycyjna metoda leczenia boreliozy (IDSA) polega na zastosowaniu kuracji antybiotykiem która trwa od 21 do 28 dni jednak nie zawsze i nie do końca jest to metoda prowadząca do pełnego wyleczenia. Wraz z pojawieniem się potrzeby pewności wyleczenia boreliozy pojawiła się metoda ILADS. Opiera się ona na przyjmowaniu antybiotyków aż do momentu ustąpienia objawów, przedłużając ją o kolejne 3 miesiące. Rodzaj i drogę leczenia dobiera się indywidualnie dla każdego chorego w zależności od postaci boreliozy i stanu pacjenta.

Coraz częściej obserwowane są bezpośrednie zależności pomiędzy zachorowalnością na boreliozę a objawami tężyczki utajonej.

Jeżeli zaobserwujesz u siebie objawy opisane w powyższym artykule bezzwłocznie zgłoś się do Gabinetu Neurologicznego i umów się na wizytę.

Zapraszam  do gabinetów